Der kan forekomme forskellige typer af fejl på infoskærme

20 August 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Kender du det med, at du sidder ved din computer, hvor du så opdager en plet på skærmen, som du prøver at fjerne med en klud eller på anden vis, der ikke skulle skade skærmen, hvortil du opdager, at pletten er “inde” i skærmen?

Den slags kan man også opleve med infoskærme blandt flere fejl, og det er jo med at rette den slags til hurtigst muligt, for ellers er der jo ikke tale om infoskærme, men misinformationsskærme – og det gælder uanset fejlen, der forefindes.

Som det første skal man være helt sikker på, at ens budskab står skarpt og tydeligt, om det så er med tekst, billeder, lyd eller video eller en kombination af begge dele.

Man skal gerne prøve det af, inden man søsætter det, også selvom man har travlt og skal meddele noget, som mange eller få mennesker skal have at vide.

Mange gange lytter vi mennesker jo kun en enkelt gang til et budskab, fordi vi har så dårlig koncentrationsevne, eller vi er skråsikre på, at vi er sikre på, at vi hørte budskabet rigtigt første gang.

Så er der jo altid et element af tolkning hos modtageren her, men som udgangspunkt skal afsendere gøre sit for næsten at idiotsikre, at budskabet står klart.

Det vil sige, at hvis der er stavefejl eller lignende, skal det rettes til, selvom man som afsender tror, at man kan regne budskabet ud alligevel.

Afprøv for eksempel budskabet på en udvalgt skare, så du kan få tilbagemeldinger på, hvordan de opfatter budskabet, og om de i så fald modtager det på den måde, som det var intenderet.

Så kan der som i begyndelsen nævnt her være skader på skærmen, som skal rettes, men det kan også være teknikken eller mekanikken fra hovedcenteret, den er gal med.

Her er man så også nødt til at gå ind og rette til, så alt står skarpt.

More articles