Et filter kan være en størrelse af mange sager!

28 October 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Prøv at tænk tilbage på en tid, hvor dette tegn: “#” var lig med “firkant”, som man nogle gange skulle trykke på specielt ens fastnettelefon, når man skulle aflytte ens telefonsvarer, eller man ville ringe til en central og skulle sendes videre.

Hvis du spørger en person på under 25 år, vil samme vedkommende sige, at det tegn er et “hashtag”, og det skal udtales med engelsk accent.

Det bruger man på de sociale medier for at henvise til andre, hvad man mener med ens opslag og for at sprede det rundt, så man kan søge på et givent hashtag (tegnet, kombineret med et ord eller flere ord som et), så man kan søge lignende resultater frem.

På denne måde kan man starte en trend.

Hvorfor starter vi så ud med denne indledning?

Jo, for vi skal sådan se lidt nærmere på de sociale medier også, når vi skal tale om sådan noget som et filter i det følgende.

Hvornår bruger du et filter?

Er man igen af den ældre generation, så vil man mene, at et filter er sådan noget, som man bruger fysisk, hvilket kan være i forbindelse med at brygge kaffe, hvor man bruger filtre til at lave filterkaffe.

Det kan også være et filter til et ventilationsanlæg, hvor man mere specifikt kan benytte sig af et Genvex filter.

Men de unge vil igen mene, at et filter ikke er noget fysisk noget, men her giver ordet dog mere mening.

For man kan tage de begge to tidligere filtre og holde op foran en, og hvis man kan se noget gennem dem, så vil verden se anderledes ud alt efter, hvilket filter du vælger.

Sådan gør man også på de sociale medier, hvor man kan vælge et digitalt filter, der gør, at ens billeder ser anderledes ud fra at være grynede med vilje, sort/hvid eller noget helt andet.

Sådan kan der være stor forskel på filtre.

More articles