Har PostNord priser ændret sig qua deres rebranding?

17 April 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Hvis, om noget, priserne på PostNords ydelser har ændret sig, så vil de fleste nok mene, at de kun er gået i én retning: opad.

Det skete (også) efter, de overgik til et større, nordisk samarbejde og dermed skiftede navn fra PostDanmark til PostNord, som godt nok skulle give en fornemmelse af samhørigshedsfølelse, men som samtidig satte afstand til det hjemlige.

Vort stolte, danske postvæsen var overgået til den fjende, vi i flere hundrede år havde været i krig med, og selv da vores postvæsen blev stiftet, var der stadig perioder med krig med fjenden.

Nuvel, de fleste priser stiger jo af inflation, og fordi vi generelt som kunder får flere penge mellem hænderne, så selv mindre beløb i gamle dage var relativt høje i forhold til de priser, man vil betragte dem som i dag.

Men priserne skal jo følge med samfundsudviklingen generelt, før man kan føle sig tilfreds, og selvom PostNord lavede en heftig kampagne og gjorde opmærksom på sig selv, deres ydelser, effektivisering med videre, så man skulle kunne genkende dem under nye farver og navn, så ville det gamle stigma ikke slippe dem:

De havde høje priser, de blot fortsatte, og kontakten til kunderne dalede, mens beløbene til fragt af andre sager blev skruet i vejret – og nu kunne man ikke længere få varene leveret til døren: Man måtte ud at hente dem ved en selvvalgt station.

Det er ikke heldigt for dem, der bor langt ude på landet.

Nu kan man så mene, at den rebranding måske netop var et forsøg på at slippe fra den kedelige og negative stigmatisering, som havde ramt PostNord, før de skiftede navn – men det var måske også et forsøg at på at søsætte sig på ny.

Men stemningen i befolkningen kan ikke vendes så hurtigt, specielt ikke når det drejer sig om et produkt, som de fleste har berøring med hver dag næsten og er afhængige af.

More articles