Processen med at finde sig et firmalogo

26 April 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Lad os komme direkte til sagen og ikke spilde tiden: Hvad skal du gøre for at anskaffe dig et godt firmalogo?

Som det første skal du selvfølgelig eje en virksomhed, det siger sig selv, men virksomhedens kundegrundlag kan sige noget om, hvor “omfangsrigt” ens logo behøver at være.

Måske ønsker man bare et logo, så man rent faktisk har en visuel identitet som firma, men ens kundegrundlag er B2B, og man har i forvejen nogle fastre, sikrede kunder, så man ikke aktiv – i hvert fald det næste lange stykke tid – behøver søge efter nye kunder.

Her kan man nøjes med et simplistisk, enkelt og minimalistisk logo med nogle fine farver og lette kanter.

Men hvis man er ude i, at man aktivt vil øge forretningen, fange nye kunder og gerne være en markant spiller på markedet enten med ens service, produkt eller en kombination af begge, så er det virkelig vigtigt, at man har et logo, som fanger kunderne og de potentielle af slagsen.

Her skal man samtidig se på, hvad man vil brande sig på:

Er man en virksomhed med familieværdier?
Er man til de hurtige og eksklusive?
Er det “bare” en dagligvare, som kunderne alligevel ikke kan undvære i deres liv?

Alt dette spiller ind på, hvordan man ønsker, at ens firmalogo skal være, og her vil vi også lige slå fast med det samme, at om du så bare var nogenlunde god til at tegne i folkeskolen og kan strikke lidt figurer sammen i en computer, så lad professionelle folk lave dit firmalogo for dig.

Det kan nemlig sagtens tænkes, at du kun har ét skud i bøssen for at markere dig godt på markedet med din markeds-strategi. Og skulle du ende i en shitstorm, så er der måske ligefrem behov for, at logoet skal ændres – men det skal laves af professionelle hver gang, hvis du spørger os.

More articles